بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

(¯`•¸•´¯)U Follow Me(¯`•¸•´¯)

Tuesday, August 31, 2010

# malam simulasi bomba #

28 ogos 2010 merupakan kenagan yang tidak dapat aku lupakan. saat-saat bersama briged bomba tersemat indah dalam lipatan ingatan ku. walaupun assignment bertingkat tapi pengalaman di balai bomba tanjung malim sangat berharga. terima kasih kepada tenaga pengajar terutamanya en ibrahim serta jurulatih sekalian.

malam tu, kumpulan aku menjadi yang kedua masuk ke rumah kosong untuk "menyelamatkan mangsa" dengan berbekalkan breathing apparatus (B.A) yang sangat berat. kami tidak menggunakan oksigen tetapi hanya memakai mask dan pikul B.A untuk merasai bagaimana anggota bomba selamatkan mangsa.

5 orang satu kumpulan, ketua duduk depan, ija, bella n heddy kt tgh2 sebab dyorg tak pakai cermin mata jadi aku duduk paling belakang. ah! serupa je duduk mana pun sebab keadaan dalam tu memang gelap gelita hanya bertemankan flash kamera jurulatih je.



sangat menyeksakan ye kat dalam tu. memang sangat berat untuk aku pikul B.A tu tambahan lagi mask yang melekat kat muka tu sedikit sekali oksigen masuk. peduli apa! aku buka je mask tu, lemas aku masa tu. tangan kiri pegang tali, tangan kanan pegang mask akhirnya ada pulak tangan-tangan yang tarik B.A aku tu, nyaris-nyaris terpisah dengan orang depan(bella).


(bukan kumpulan aku tapi gambaran situasi didalam)

tengok gambar kat atas ni. aku tersangkut disini agak lama. yang ahli lain ok je. jurulatih tu cakap "langkah baik-baik jangan terus lompat je sebab tinggi tu" bayangkan B.A tu berat dibelakang nak naik lepas halangan tu pun susah, jadi jurulatih tu tolong tolak sikit B.A tu bagi senang naik. lepas tu nk turun pulak jadi masalah, kaki aku tak jejak tanah lagi..yang menggelikan hati aku, bella tolong dukung aku dari depan...hihihi=D aku peluk la dy kejap sampai kaki aku jejak..FUHH!! payah ye di situ...

dah lepas halangan tu, ada lagi yang mencabar. lalu kat tilam basah sambil merangkak. B.A yang berat tu membuatkan aku tak mampu nak bangun selepas merangkak, aku seolah-olah dihempap. masa aku nak merangkak tu pun pegang kaki bella, macam tak ada kekuatan nak bergerak. kesian bella..hihihi


halangan kat atas ni yang paling aku tak boleh lupa. sebab aku semua ahli terpaksa tunggu lama. nampak tembok ni tak tinggi tapi aku tersangkut disini. lebar yang kecik ni, kaki kanan aku tak lepas. aku tak tahulah kat belakang aku ada orang memerhatikan ke tidak, malu sangat sebab aku dah membuka langkah yang agak luas masa ni. dengan B.A aku yang tak lepas sebab tersangkut. aku berhenti menarik nafas kejap.huhu.

dah lama berlegar-legar kat dalam tu, akhirnya jumpa jugak "mangsa" tu. akihr sekali dah hampir dengan pintu keluar aku dibaling kotok kosak. DUSH!! adoi nasib baik tak sakit. aku dengan bella yang kena..haha..KENAGAN YANG SANGAT BEST=)

Akan Ku Jumpa - Nadia Aqilah Bajuri (+Lirik)

Lirik : Akan Ku Jumpa


Ku mengatur langkahku

berjalan tanpa bayang-bayangMu

langit dan bumi setia, menemaniku

matahari menyinar tak pernah berpihak padaku

Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.


Hari berganti hari aku masih teguh menanti

Hadir diri Mu dalam hidupku ini

Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari

Namun yakinku Kau kan kutemui


ku takkan pernah cuba berhenti

langkahku mencari Cinta

Yang ku tahu hanya tuk diriku

kan ku terus cari sampai hujung dunia


kerna ku tahu akanku jumpa diriMu

dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu


kulihat semua gembira

bila mengenali erti Cinta

senyuman ku beri hanya duka

bila ingin Teman tuk berbicara


Cinta jangan sembunyi

mataku kabur mencari

hadirlah dalam hidupku ini

Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba

untuk mengejar diriMu




















Saturday, August 28, 2010

Friday, August 13, 2010

bestnya berpuasa di teratak kesayangan
















assalamualaikum...
perasaan rindu aku pada family di rumah sangat membuak-buak.
tak sabar nk tunggu tarikh pulang.
hari-hari aku telefon mama, hampir setiap masa yang lapang aku skype dengan mereka.
hurm....rindunya, YA Allah berilah aku kekuatan utk hari-hari mendatang..
apa kaitan entry ni dengan gambar kat atas tu?? hurm....
dua gambar di atas tu adalah view dari sebuah menara di johor
so dari situ boleh nampak bandar pasir gudang, walaupun berdirinya banyak bangunan
tetapi keindahan ALLAH tetap kelihatan.>_^







ANDAI KU TAHU

andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tentu siangnya kau sibuk berzikir,

tentu engkau tidak akan jemu melagukan syair rindu,

mendayu...merayu...kepada-NYA Tuhan Yang Satu,



andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu,

solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'..

tubuh dan kalbu..bersatu memperhamba diri..

mengadap Rabbul Jalil...menangisi kecurangan janji...

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"

[sesungguhnya solatku,ibadahku,hidup dan matiku...

ke serahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]



andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tidak akan kau sia-siakan walau sesaat yang berlalu,

satiap masa tidak akan dibiarkan begitu sahaja,

di setiap kesempatan dan masa yang terluang,

alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan..



andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tentu malammu kau sibukkan dengan..

bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...

mengadu..merintih...memohon belas kasihan...

"sesungguhnya aku tidak layak ke syurga-MU

tp...aku juga tak sanggup untuk ke neraka-MU...



andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tentu dirimu tidak akan melupakan mereka yang tersayang,

mari kita memeriahkan ramadhan,

kita buru...kita cari...suatu malam idaman...

yang lebih baik dari seribu bulan..



andai kau tahu ini ramadhan yang terakhir,

tentu engkau akan menyediakan batin dan zahir,

mempersiap diri..rohani dan jasmani..

menanti-nanti jemputan Izrail..

di kiri dan kanan...lorong-lorong redha Ar-Rahman...



duhai Ilahi,

andai ini ramadhan yang terakhir buat kami,

jadikanlah ai ramadhan paling bererti..paling berseri..

menerangi kegelapan hati kami,

menyeru ke jalan redha serta kasih sayang-MU Ya Ilahi..

semoga bakal mewangi kehidupan kami di sana nanti..



namun teman,

tak akan manusia yang bakal mengetahui

apakah ramadhan ini merupakan yang terakhir kali baginya,

yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah,

berusaha...bersedia...meminta belas-NYA..



jadi teman,

hidupkanlah bulan yang penuh barakah ini,

rebutlah segala keberkatan yang telah dijanjikan,

janganlah disia-siakan setiap waktu yang berlalu..

semoga ramadhan kali ini lebih bererti dari ramadhan yang sebelumnya..



dan andai ditakdirkan ini ramadhan terakhir buat kita

nescaya kita tidak akan menyesali,

kerana kita telah mengabdikan diri pd yang Esa..

Wednesday, August 11, 2010

# Rindu Bertamu #

Rindu Bertamu

Ya ALLAH...

Rindunya aku padanya..

Antara dua belas yang kukenal..

Dia yang paling istimewa..

Sungguh istimewa..

Tidak kunafikan..

Namun,layakkah aku menyatakan rindu padanya?..

Adakah dia rindu untuk menemuiku?..

Rindukah dia kepadaku?..


Aku selalu mensia-siakan kehadirannya..

Tidak kuhiraukan sungguh-sungguh..

Apa yang ada padanya,aku pandang sebelah mata..

Terkadang hatiku tidak tulus..


Sedangkan dia Kau kurniakan..

Dia yang Engkau tentukan..

Yang mentarbiyah aku..

Mendekatkan diriku padaMu Ya ALLAH..

Mendidikku menjauhi segalanya yang Kau murka..

Membersihkan hatiku dari noda yang silam..

Tapi aku susah benar untuk menyedari semua itu..

Berdosanya aku..


ALLAH Ya Rahim...

Ampunilah aku..

Berikanlah aku peluang kali ini..

Untukku membetulkan apa yang aku silap..

Menampal mana yang terkoyak..

Aku rindukan dia Ya ALLAH..


Sebelum mataku rapat terpejam..

Izinkan aku bertemu dengannya..


Ramadhan...

www.iluvislam.com
Oleh: harum_mawar
Editor: Erma Farida


Tuesday, August 10, 2010

# AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN #

“Aku bertanya kepada Rasulullah SAW: Ya Rasulullah! Tunjukkan kepadaku satu amalan yang membolehkan aku memasuki syurga dengan cara itu. Lalu Rasulullah SAW bersabda: Kamu hendaklah berpuasa kerana sesungguhnya tidak ada satu cara pun yang mampu menandinginya” Riwayat Ibn Hibban.


“Setiap amal kebaikan anak Bani Adam pahalanya (dicatat oleh malaikat) kecuali puasa. Sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang memberi pahala puasanya” Hadith Riwayat Bukhari.


jadikan ALLAH sebagai tujuan, bukan ramadhan. namun, biarlah ramadhan menjadi medan untuk mempertingkatkan ibadat dan kekalkan amalan shingga bila-bila

Wednesday, August 4, 2010

# don't cry Joni #


Best sangat tadi kelas EC dengan MISS INTAN SAFINA binti ARIFF ALBAKRI



Jimmy please say you'll wait for me
I'll grow up some day you'll see
saving all my kisses just for you
signed with love forever true

Joni was the girl who lived next door
I've known her I guess 10 years or more
Joni wrote me a note one day
and this is what she had to say

Jimmy please say you'll wait for me
I'll grow up some day you'll see
saving all my kisses just for you
signed with love forever true

Slowly I read her note once more
then I went over to the house next door
her tear drops fell like rain that day
when I told Joni what I had to say

Joni, Joni please don't cry
you'll forget me by and by
you're just 15, I'm 22
and Joni I just can't wait for you

Soon I left our little home town
got me a job and tried to settle down
but these words kept haunting my memory
the words that Joni said to me

Jimmy please say you'll wait for me
I'll grow up some day you'll see
saving all my kisses just for you
signed with love forever true

I packed my clothes and I caught a plane
I had to see Joni, I had to explain
how my heart was filled with her memory
and asked my Joni if she'd marry me

I ran all the way to the house next door
but things weren't like they were before
my tear drops fell like rain that day
when I heard what Joni had to say

Jimmy, Jimmy please don't cry
you'll forget me by and by
it's been 5 years since you've been gone
Jimmy I married your best friend

Another Templates


-Dani-